Уважаеми господин председател, уважаеми колеги!
"С Т А Н О В И Щ Е
на Комисията по европейска интеграция
относно законопроект за околната среда,
№ 154-01-12, внесен от Надежда Михайлова и група
народни представители на 19 юли 2001 г.
На заседание, проведено на 16 януари 2002 г., Комисията по европейска интеграция разгледа законопроект за околната среда, внесен от Надежда Михайлова и група народни представители. Законопроектът предстои да бъде разгледан и гласуван на първо четене от Народното събрание.
На обсъждането присъстваха от страна на вносителя госпожа Мануела Георгиева, заместник-министър на околната среда и водите, госпожа Славица Добрева, началник-отдел "Европейска интеграция", господин Иван Керемедчиев, директор на Дире кция "Правна", госпожа Ели Сгуровска, директор на Дирекция "Опазване чистотата на въздуха", господин Христо Божинов, директор на Дирекция "Национална служба за защита на природата", господин Борислав Димитров, експерт от Дирекция "Европейска интеграция и отношения с международните финансови институции" в Министерския съвет.
На заседанието присъстваха и експерти от Дирекция "Европейска интеграция" в Народното събрание.
Предложеният законопроект за околната среда се отнася към материята на Глава 22 "Околна среда", която е отворена за преговори от 27 юли 2001 г.
Националната програма за приемане на достиженията на правото на Европейския съюз в частта си относно околната среда предвижда като краткосрочен приоритет приемането на нов Закон за опазване на околната среда. Посочената дата за приемането му е 31 декември 2001 г. Заложено е чрез новия рамков закон в националното екологично законодателство да бъдат транспонирани следните директиви:
Директива 85/337, допълнена и изменена с Директива 97/11 на Европейския съюз за оценка на въздействието върху околната среда.
Директива 90/313 за свободата на достъпа до информация за околната среда.
Директива 96/82 на Европейския съюз за контрол на големи промишлени аварии, включващи опасни вещества.
Директива 96/61 на Европейския съюз за комплексно предотвратяване и контрол на замърсяването.
В Националната програма за приемане на достиженията на правото на Европейския съюз е предвидено в законопроекта да бъдат отразени и нормите на регламентите, свързани със системите за управление на околната среда и екоетикирането:
Регламент 880/92 за екомарката, който понастоящем е отменен от Регламент 190/2000.
Регламент 1836/93 за доброволното включване на промишления сектор в схемите за управление и одитиране на околната среда, който понастоящем е отменен от Регламент 721/2001.
В разглеждания законопроект за околната среда се въвеждат и две основни разпоредби от Директива 2001/42 на Европейския съюз за оценка на въздействието на определени планове и програми върху околната среда, като е предвидено пълното възприемане на Директивата да се осъществи с наредба по чл. 97, ал. 2 от законопроекта. Следва да се има предвид, че за самите държави - членки, крайният срок за транспониране на Директива 2001/42 е 21 юли 2004 г.
Предложеният законопроект въвежда в българското законодателство основни инструменти за опазване и управление на околната среда. Уредена е детайлно материята относно събиране и предоставяне на информация за околната среда. Подробно е регламентирана процедурата по издаване на решения по оценка на въздействието върху околната среда. Разработена е уредба относно предотвратяване на големи промишлени аварии и наднормено замърсяване. Поставена е рамката за изграждане на Национална схема за управление и одит на околната среда и Национална схема за екомаркировка.
II. С оглед постигане на по-висока степен на съответствие на разпоредбите на законопроекта за околната среда с Acquis communautaire Комисията по европейска интеграция прави следните препоръки:
1. Във връзка с Директива 90/313 чл. 5 от Директивата дава възможност при предоставяне на информация относно околната среда компетентният орган да събира такси, които не трябва да надхвърлят една разумна цена.
Подобно ограничение относно размера на таксата при предоставяне на нарочно обработена информация съгласно чл. 31 от законопроекта обаче не е предвидено. Една твърде висока цена би могла да разколебае търсещия информация да упражни правата си по глава втора от закона.
2. Във връзка с Директива 2001/42 на Европейския съюз чл. 3, ал. 2 от Директивата регламентира случаите на задължително извършване на екологична оценка - планове и програми, които попадат в някои от изброените в буква "а" от същата алинея области. Предложеният законопроект изключва от този обхват селското стопанство, горското стопанство и рибарството, без да са ясни причините за това. С оглед постигане на пълно съответствие, тези три области следва да бъдат добавени в изброяването в чл. 85, ал. 1, т. 1.
3. Във връзка с Директива 85/337 на Европейския съюз и Директива 97/11 на Европейския съюз, която допълва и изменя:
Є Допълнителните разпоредби, § 1, т. 20 е въведена дефиниция на понятието "инвеститор или инициатор на предложението", която по същество отразява съответното определение, дадено в Директива 85/337 на Европейската организация. В самата глава "Оценка на въздействието върху околната среда" се използва понятието "инвеститор на предложението". С оглед уточняване на терминологията, необходимо е да бъде отстранено посоченото несъответствие.
Член 5 на Директивата препраща към Анекс IV относно информацията, която инвеститорът следва да предостави на компетентния орган. В чл. 5, ал. 3 от Директивата обаче са посочени данните, които представляват задължителен минимум. В чл. 92, ал. 1, т. 2 от законопроекта, освен съществуващите алтернативи, следва да бъдат посочени и причините за направения
избор.
Текстът на чл. 94, ал. 1, т. 2 съответства на разпоредбата на Директивата, но с оглед постигане на по-голяма яснота следва да се уточни за участие в каква процедура става въпрос.
4. Във връзка с регламент 721/2001 в чл. 120 и чл. 121, ал. 1 от законопроекта думата "площадките" следва да се замени с "организациите". Съгласно Регламент 761/2001 и чл. 119 от законопроекта в Националната схема за управление на околната среда и одитиране участват именно организации и те подлежат на вписване в регистъра, както и на проверки за съответствие с изискванията за регистрация, а не площадките.
III. Комисията по европейска интеграция с единодушие от парламентарните групи прие становище, че предложеният законопроект за околната среда е в съответствие с достиженията на правото на Европейските общности. Чрез него се възприемат значителна част от разпоредбите на изброените европейски актове, чието пълно транспониране в българското законодателство е предвидено да бъде постигнато с приемане на заложената в законопроекта подзаконова нормативна уредба.
С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция предлага на Народното събрание да приеме на първо четене законопроект за околната среда № 154-01-12."
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .