"С Т А Н О В И Щ Е
на Комисията по европейска интеграция
относно законопроект за опазване на
околната среда № 150-01-214, внесен от
Министерския съвет на 13 декември 2001 г.
На заседание, проведено на 16 януари 2002 г., Комисията по европейска интеграция разгледа законопроекта за опазване на околната среда, внесен от Министерския съвет. Законопроектът предстои да бъде разгледан и гласуван на първо четене.
На обсъждането присъстваха от страна на вносителя госпожа Мануела Георгиева - заместник-министър на околната среда и водите, госпожа Славица Добрева - началник отдел "Европейска интеграция", господин Иван Керемедчиев - директор на Дирекция "Правна", госпожа Ели Сгуровска - директор на Дирекция "Опазване чистотата на въздуха", господин Христо Божинов - директор на Дирекция "Национална служба за защита на природата", господин Борислав Димитров - експерт от Дирекция "Европейска интеграция и отношения с международните финансови институции" в Министерския съвет. На заседанието присъстваха и експерти от Дирекция "Европейска интеграция" в Народното събрание.
В процеса на хармонизиране на законодателството и преговорите за присъединяване към Европейския съюз систематичното място на разглежданата материя се намира в глава 22 "Околна среда". Главата е открита за преговори на 27 юли 2001 г. и по нея са представени позиции.
Националната програма за приемане на достиженията на правото на Европейския съюз в частта си относно околната среда предвижда като краткосрочен приоритет приемането на нов Закон за опазване на околната среда. Посочената дата за влизането му в сила е 31 декември 2001 г. Заложено е новият рамков закон в националното екологично законодателство да транспонира следните актове:
Директива 90/313 за свободата на достъпа до информация за околната среда.
Директива 85/337, допълнена и изменена с Директива 97/11, за оценка на въздействието върху околната среда.
Директива 96/82 на Европейския съюз за контрол на големи промишлени аварии, включващи опасни вещества.
Директива 96/61 на Европейския съюз за комплексното предотвратяване и контрол на замърсяването.
Регламент 880/92 за екомарката и свързаните с този регламент решения, който понастоящем е отменен от Регламент 1980/2000. Настоящият законопроект е съобразен с регламент 1980/2000 г.
Регламент 1836/93 за доброволното включване на промишления сектор в схемите за управление и одитиране на околната среда и свързаните с този регламент решения, който понастоящем е отменен от Регламент 721/2001 г. Настоящият законопроект е съобразен и с Регламент 721/2001 г.
Законопроектът за опазване на околната среда транспонира разпоредби и от Директива 2001/42/ЕЕС за оценка на въздействието на определени планове и програми върху околната среда. Следва да се има предвид, че за самите държави-членки крайният срок за транспониране на Директива 2001/42/ЕЕС е 21 юли 2004 г.
Законопроектът въвежда в българското законодателство основни инструменти за опазване и управление на околната среда. Уредена е материята относно събиране и предоставяне на информация за околната среда. Регламентирани са процедурите по извършване на екологична оценка на определени планове и програми и издаване на ре шения по оценка на въздействието върху околната среда на инвестиционни проекти. Разработена е уредба относно предотвратяване и ограничаване на големи промишлени аварии и наднормено замърсяване. Поставена е рамката за изграждане на Национална схема за управление и одит на околната среда и Национална схема за екомаркировка.
II. С оглед постигане на по-висока степен на съответствие на разпоредбите на законопроекта за опазване на околната среда с acquis communautaire Комисията по европейска интеграция прави следните препоръки:
1. Във връзка с Директива 90/313/ЕИО:
Член 5 от Директивата дава възможност при предоставяне на информация относно околната среда компетентният орган да събира такси, които не трябва да надхвърлят една разумна цена.
Подобно ограничение относно размера на таксата при предоставяне на нарочно обработена информация съгласно чл. 30 от проектозакона не е предвидено. Една твърде висока цена би могла да разколебае търсещия информация да упражни правата си по Глава втора от закона.
2. Във връзка с Директива 2001/42/ЕЕС:
Член 3, ал. 2 от Директивата урежда случаите на задължително извършване на екологична оценка - планове и програми, които попадат в някоя от изброените в буква "а" от същата алинея области. Предложеният законопроект изключва от този обхват селското стопанство, горското стопанство и рибарството, без да са посочени причини за това. С оглед постигане на пълно съответствие тези три области следва да бъдат добавени в изброяването в чл. 85, ал. 1.
Член 85, ал. 5 от законопроекта предвижда публично обявяване на резултата от преценката относно необходимостта да се извършва екологична оценка на даден план или програма. Член 3, ал. 7 от Директивата изисква при отрицателен резултат освен самото решение, публично достояние да бъдат и мотивите към него. В този смисъл чл. 85, ал. 5 следва да се допълни.
Член 6, ал. 2 от Директивата предвижда на обществеността и на органите, които евентуално биха се оказали засегнати от даден план, да бъде дадена възможност да изразят своето мнение относно проекта за план и екологичния доклад към него. Тази възможност според директивата следва да бъде ранна, ефективна и в подходящи времеви граници. Подобна хипотеза в предложения законопроект е залегнала в чл. 87, ал. 1, но Комисията по европейска интеграция смята за уместно да бъде определен и срок.
3. Във връзка с Директива 85/337/ЕЕС и Директива 97/11/ЕС, която я допълва и изменя:
Член 5 на Директивата препраща към Анекс IV относно информацията, която инвеститорът следва да предостави на компетентния орган. В чл. 5, ал. 3 от Директивата обаче са посочени данните, които представляват задължителен минимум. В чл. 96, ал. 1, т. 2 от законопроекта освен съществуващите алтернативи следва да бъдат посочени и причините за направения избор.
Съгласно чл. 7 от Директивата държавата, в която е инициирано инвестиционното предложение, има задължение да изпрати на другата страна възможно най-рано и не по-късно от съобщаването на собственото си население следната информация:
- описанието на проекта, заедно с цялата разполагаема информация за възможния трансграничен ефект;
- информация за характера на решението, което предстои да бъде прието.
Първата държава следва да предостави на евентуално засегнатата държава разумен период от време, в който да реши дали ще вземе участие в процедурата по оценка на въздействието върху околната среда. Ако съответно решението е положително, държавата, в която е иницииран инвестиционният проект, трябва да изпрати данни, съдържащи се в доклада, предоставен от инвеститора, и друга информация относно процедурата по оценка на въздействието върху околната среда.
Член 98, ал. 1, т. 2 съответства на разпоредбата на Директивата, но с оглед постигане на по-голяма яснота следва да се уточни за участие в каква процедура става въпрос.
4. Във връзка с Регламент 721/2001/ЕЕС:
В чл. 135 и 136 от законопроекта думата "площадките" следва да се замени с "организациите". Съгласно Регламент 761/2001/ЕЕС и чл. 134 от законопроекта, в Националната схема за управление по околната среда и одитиране участват именно организации и те подлежат на вписване в регистъра, както и на проверки за съответствие с изискванията за регистрация, а не площадките.
Съгласно чл. 2, буква "t" от Регламен т 761/2001/ЕЕС в § 1, т. 48 от Допълнителните разпоредби думата "оператора" следва да се замени с "организацията".
III. Комисията по европейска интеграция с единодушие от парламентарните групи прие становище, че предложеният законопроект за опазване на околната среда е в съответствие с достиженията на правото на Европейските общности. Чрез него се възприемат значителна част от разпоредбите на изброените европейски актове, чието пълно транспониране в българското законодателство е предвидено да бъде постигнато с приемане на заложената в законопроекта подзаконова нормативна уредба.
С оглед на гореизложеното Комисията по европейска интеграция предлага на Народното събрание да приеме на първо четене законопроект за опазване на околната среда № 150-01-214."
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .