Уважаеми господин председател на Народното събрание, уважаеми народни представители, уважаеми господин министър-председател и господа министри! Предстоящата сесия на Тридесет и деветото Народно събрание, както подчертаха и колегите, изказали се преди мен, е от изключително значение за България. През този период очакваме да бъдем приети за пълноправни членове на НАТО. Важни и конкретни стъпки трябва да бъдат направени за ускоряване на процеса за присъединяването ни към Европейския съюз. Тук имам предвид не само приключване на преговорния процес и подписване на съответните документи. Решително трябва да се ускори адаптацията на законовата база и на държавната администрация, за да могат да поемат новите предизвикателства, които поставя пред нас активното участие в тези структури.
Трагичният случай със смъртта на нашите войници в Ирак за пореден път ни показа, че държавните структури, тяхното ръководство и общественият контрол върху тях не са на своето място, че не са готови да поемат своята отговорност. Не сме съгласни, че българският министър на отбраната може да си позволи изказване пред световните медии, в което прехвърля отговорността за случилото се в Кербала или поне част от нея върху ръководството на друга държава.
Не, уважаеми господин министър, България ще изпълнява добросъвестно своите задължения като активен член на НАТО, но ние не отдаваме своите младежи под наем. Те не са наемници, а български войници, които защитават българските интереси и трябва да бъдат уверени, че българската държава ще бди над тях и ще прави всичко за опазване на техния живот и тяхното здраве. В дадения случай задължението на българската държава е да проследи всички участници в мироопазващия корпус да изпълняват поетите от тях договорни задължения.
В тази ситуация Народното събрание също трябва да поеме своята отговорност. Парламентарната група на Национален идеал за единство настоява за създаване на постоянна подкомисия към Комисията по външна политика, отбрана и сигурност, която да упражнява непрекъснат, постоянен контрол по всички аспекти на българското участие в мироопазващи операции.
Още по-големи предизвикателства пред българското общество и държавата поставя интеграционният процес с Европейския съюз. Парламентарната група НИЕ и българското Движение “Национален идеал за единство” се опасяват, че България ще влезе неподготвена в Съюза. Отмина периодът на активна икономическа интеграция. Европейският съюз навлиза вече в период на политическа интеграция. Тенденциите, които ясно се очертават, не са в посока на федерализация на Европа, а в изграждането на обединение на нациите, което включва структуриране на националните институции, призвани да защитават колективния интерес на нацията, да поддържат националната и културна идентичност на европейските народи.
На прага на своето присъединяване България е в особено неизгодно положение. Няколко десетилетия насила насаждан интернационализъм, национален нихилизъм и последвалият период на политическо противоборство потиснаха формирането на българската национална идея, на българския национален идеал и на българските национални интереси – основа на модерния български национализъм, така необходим да устоим на предизвикателствата в глобализиращия се свят.
Обществените субекти и преди всичко партиите са длъжници на нацията и виновници за съществуващата криза в националното самосъзнание. Сляпото слугуване на чужди интереси и криворазбраният космополитизъм неминуемо водят до отказ от национален суверенитет и като следствие отказ от защита на националните интереси. На практика България е лишена от възможността да участва равнопоставено в решаването на проблемите от международен характер. Господата чуждопоклонници не съзнават, че така обричат България да бъде политически непълноценен член на Европейския съюз.
Основен документ, който очертава националната идея, е националната доктрина. В нашия регион – на Балканите - България е единствената държава, която няма приета национална доктрина. Това означава, че българската политика не се формира на базата на националноотговорни и дългосрочни цели, а изключително на базата на кратковременни, конюнктурни съображения или под външен натиск.
Не бива да забравяме, че сме най-древната от съществуващите днес културни нации и то не само в Европа, но и в света. Миналото погълна античността на древния Рим, Гърция и т.н., но България остана като жива отломка от древната европейска култура. Затова трябва да я съхраним, та днешна България да бъде не само последната отломка от миналото, но и първата от бъдещето, култура, която ще прекрачи в третото хилядолетие и към бъдещето. Да покажем, че българите тичат най-отпред с този факел, за да го запалят в третото хилядолетие.
Водейки се от идеята, че за да се определи като национална една доктрина, очертаваща стратегическите цели на нацията, тя трябва да бъде възприета от по-голямата част от обществото.
Парламентарната група НИЕ внесе проект за българска национална доктрина на 13 ноември 2003 г. Целта ни не е този текст да бъде приет безусловно, желанието ни е да предизвикаме дискусия, която да доведе до консенсусно решение на парламентарно представените партии по един текст, който да стане основа за бъдещото устойчиво развитие на България.
Господа, не е ли удивително, че България отново е едно срамно изключение като единствената страна сред страните – членки и кандидат-членки на Европейския съюз, в която не се провеждат референдуми? По-точно Законът за допитване до гражданите поставя такива пречки пред инициаторите на евентуален референдум, които на практика правят организирането му невъзможно. Оценката на Парламентарната група НИЕ, основаваща се на анализа на предложенията за изменение на закона, е, че и след измененията пречките ще останат. Явно българският политически елит сериозно се бои да постави всенародното обсъждане в своите решения. Абсурдно е, господа, в началото на ХХI век, месеци преди окончателното решение за присъединяването ни към демократичното европейско семейство, важни за обществото въпроси да се решават само в тесен кръг, на ръководствата на управляващите партии. Това се повтаря перманентно от началото на прехода.
Българско движение “Национален идеал за единство” ще продължи да преследва своите цели, които са залегнали в програмата на партията и на Парламентарната група НИЕ, една от които е да се измени и допълни действащата Конституция и да се приемат нови закони, които да въвеждат референдума, мажоритарния вот и децентрализацията на контрола върху изразходването на държавния бюджет като универсални средства за контрол върху решаването на администрацията на трите нива – община, местно управление и на национално ниво - правителство и парламент.
Отново, както в началото на отминалата парламентарна сесия, Парламентарната група НИЕ призовава народните представители и всички националноотговорни сили да изоставят теснопартийните си интереси и да послушат гласа на разума. Да консолидираме усилията си в името на разумните решения и заедно да създадем предпоставки за достоен живот на българина! Благодаря. (Ръкопляскания.)
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .