Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, господин министър!
Господин министър, очевидно Вие не се чувствате комфортно и днес, не сте щастлив човек, макар че оцеляхте след кабинетните трусове, не Ви прехвърлиха поне туризма, но Ви давят в несвойствени за вас домакински задължения – да раздавате млякото. Дано не се удави авторитетът на нашето образование, защото в залата на Народното събрание все повече разговаряме за последствията, а не търсим и не решаваме причините. Дебатът вчера, а вероятно и днес, още един път потвърждава твърденията на левицата, че популизмът е това, от което най-малко се нуждае образованието. Но с темата по Програмата за обхват на учениците в училищата признавате и многократните ни твърдения, че социалните неравенства в българското училище са вече налице отдавна.
Така, господа управляващи, твърденията, че вие ще модернизирате образователната система стигат дотук – да се делят парите между кифлите и компютрите, в стила на хаоса, в който НДСВ управлява. Няма как да не се каже, че това не замества несъстоялата се Национална стратегия за образованието, отсъстващия национален консенсус за образование, защото имате голям пасив – провален е заемът със Световната банка, точно в частта за модернизацията на образованието, какъвто отново се каните да сключвате през май по заема PALL-3. Така стана с матурите – ту сте за тях, ту ги отлагате; ту сте за ограничаване броя на учебниците, ту отново има предложения да отпаднат тези ограничения; ту ще има тестове, ту ги сваляте; ту беше виновен един бивш министър, ту отново новият не се справя. Имахте управленски комфорт, но не успокоихте системата на образованието и калкулирахте най-ниските досега степени на успеваемост на българското образование по всевъзможните системи на рейтинг в света.
Това не само е липса на управленска култура, господа, а отново отсъствие на националноотговорна политика.
Освен това се допусна и неконституционалносъобразна политика по проблемите, свързани с един от известните факти, които са по отношение на философията на НДСВ – за каквото и да говорим, става дума за пари, за много пари. И понеже досега успявахте да ги вземете от преразпределението на бюджетния излишък в края на годината, сега си ги осигурявате незаконно в аванс, защото ще отивате на избори през юни. Забъркахте се в сериозно нарушение в гласувания Закон за държавния бюджет за 2005 г. Става дума за аргументи, които в никакъв случай не могат да бъдат отменени, тъй като в допълнително предложените от депутатите 130 милиона не бяха докладвани в доклада, какъвто Министерският съвет трябва да внесе.
Господа, стратегиите се прилагат за цели сектори, а програмата, с която тук ни ангажирате, е за определени сегменти на системата. Това, което сега искате сериозно да финансираме, са цели на програма, която е доста противоречива на първо четене само.
Защо именно първи и четвърти клас? Какво правим с подготвителния клас, господа? Той ангажира учениците в обхват между първи и четвърти. Много общини вече поставят този въпрос. Защо след като обхватът на децата е в задължителна ученическа възраст никой не поставя въпроса за обхват на учениците от пети до осми клас? Защо веднъж в обхвата по отношение на транспортирането на учениците говорите на едно место в целите за 10 души, а в т. 2 на стр. 3 при обхвата – те са 12 души? На кой норматив да разчитаме? Впрочем, това е характерна регламентация за подзаконов нормативен документ, който е наредба на Министерството на образованието и науката, а тук определени дейности в програмата не се предполагат, защото те са функция на Закона за народната просвета.
Кой ще приеме насериозно програмата, когато тя не облекчава прибирането, задържането и не се говори за успешно завършване на учениците? Всъщност това трябва да бъде целта на тази програма. Трябва да се подчертае ясно, че тези три модула, които са поставени за обсъждане тук, това не може да се реализира. Иска се сериозен труд, за да се осигурят и много други предпоставки, като например: осигуряване на часовете по СИП. Вие знаете, че най-често те не се финансират, те отпадат. Проблемите, свързани с броя на полуинтернатните групи – функция, която осъществява задържането на учениците. Впрочем, вие знаете, че те са закрити отдавна. Така наречената мрежа на обществените възпитатели, която проследява пътя на децата, отпаднали от училище. От миналата седмица от община Карлово знам, че от осем обществени възпитатели са останали трима. Как ще осъществявате политиката по задържането? Много пъти поставения въпрос за разкриване на педагогически съветници. Как ще реализираме политиката по задържане, когато децата не могат да имат достъп до такава качествена услуга, която е крайно необходима в новите условия на агресия, на всичко, в което е потопено българското училище?
Къде е сегашната оценка, като например регионалните инспекторати по картотекирането на децата с проблеми, трябваше да се представи, за да бъде анализ в програмата? Не разчитате ли и на подкрепата на други отговорни фактори, каквито са проблемите, свързани с дейността на училищните настоятелства, проблемите с културните институции и т.н.? Някои от структурите на гражданското общество не са за изпускане. Неяснотите са много. Бих казала, че до осъществяването на тази програма ще трябва да приемете и правилник за приложението й – в духа на Вашите административни подходи да заливате училищата с бумащина. Още един път за: недоразумения от типа на това да се вкарва принципът за доброволност при положение, че сте прокламирали по-горе принципа за равнопоставеност – за каква доброволност говорите, когато задължително трябва да обхванем децата? Или се разчита, че който успее да внесе бумагите да осигури обхват по тази програма, ще реализира икономии за тези, които ще получат комисионните? Нали на практика търсим възможност всички деца до 16 г. да бъдат…
На трето място, на стр. 4 има функции, които се припокриват – Регионалният инспекторат и МОН отговарят за едни и същи неща. Защо отгоре са поставени отговорните институции? Нима Регионалният инспекторат е на равнището на министерството или по-скоро считам, че Министерството на образованието и науката ще избяга от отговорност, прехвърляйки функциите на Регионалния инспекторат. Вчера се дебатираше, че контролът е твърде слаб. В тази част, където се сочи, че отчетът и информираността по отношение на това какви мерки произтичат, които трябва да доведат до коригиране на програмата се счита, че междуведомственият контрол, за който неведнъж левицата предупреждава, че става дума за провалянето на много програми, е такъв, че той не може да каже какъв механизъм от тази информираност ще се породи. Трябва да се остави вратичка за по-широк изход, така че програмата да работи, за да може да се получи ефектът, който тя гони. Дейностите в модулите и съответно обясненията на модулите в стр. 6 са ненужно обяснени, защото хората са грамотни – тези, които ще изпълняват. Това трябва да отпадне, те ги виждат в съдържателната част.
Що се отнася до частта за модулите точки 2 и 3 на първия модул, счита се, че има елементарна последователност, която не е нужно да се цитира. Тя просто трябва да бъде изтеглена, за да може да бъдат включени. Няма актуализация на т. 1 – това е краят на м. февруари, когато трябва поднормативната база да е готова, става дума за заявките за учебници. Днес вече сме последния работен ден, така да се каже, на февруари. Как ще стане така, че променената поднормативна база по Наредба 5 за учебниците ще е сработила, ще бъде публикувана, ще се оспорва от ред издатели, знаете какво ще настъпи в пространството, така че м. май да правим заявката за безплатните учебници? Или проблемът е да се грабнат парите до май? Това просто няма да влезе в дейност. Точка 7 се проваля.
Модул 3 – т. 1 и т. 4 са неизпълними, поради проблемите, свързани с поръчката на автобуса. Не може да стане, преди да се направи формирането на цялата политика на инфраструктурата на образованието. Мрежата на учебните заведения току-що през януари е дадена като предложение. През лятото тече, понякога до септември и октомври, битка за оцеляване на училища. Не можем да кажем кои училища са закрити, за да поръчаме автобусите. Знаете, че под натиска на общественото мнение и м. октомври се разкриват училища. Нека да дадем възможност, защото предпоставката да има училище осигурява качество на образованието. Затова не е нужно да се бърза да се постави непременно проблемът със заявките. Много сериозно трябва да бъде преразгледана тази точка, защото не може оптимизацията на мрежата да бъде свързана с обществените поръчки, просто е несериозно.
Уважаеми народни представители, направените досега предложения, които текат в момента в залата и от заседанията на двете комисии, което е най-важното, не са отразени в документа, затова този формален подход трябва много сериозно да ни накара да се замислим за искреното ни отношение към проблема и за това, че той се профанизира. И ако раздаването на закуски за 300 хил. деца се организира, вие ще бъдете признати с изпълнението на една акция, която е по силите кажи-речи на контингенти като този за НАТО, защото това е огромна мисия. Но кой ще се справя с другите проблеми? Това е целта на цялата тази инициатива – проблемът как да решим качеството на образованието, кой да учи децата ни – може би премиерът, защото той в партийно спуснатата от м. декември задача за закуските постави тази непосилна задача, за да отклонява вниманието ви от преките учебни ангажименти към процеса.
Тъжно е и това, че от твърденията за модернизация на образованието падаме на равнище, за което хората казват, че реформирането и модернизирането на образованието, всичките видове, които Вие твърдите, че можете да реализирате… Просто не отчитате помощта, която трябва да дойде отвън. Учителството и родителите в днешно време не държат на поднесената им царска кифла, а искат уважение и зачитане на достойнството, като в системата на народната просвета се реализира политиката, залегнала в нашата Конституция и законите. (Ръкопляскания от КБ.)
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .