Абсурдно е Народното събрание – дали е с решение, дали е с друг акт, да приема подзаконов нормативен акт. Защото без този акт на Народното събрание този правилник си остава един проект. Той не е изготвен от друг орган и да може да действа. Той се внася в Народното събрание като проект за правилник.
Затова не трябва да се заблуждаваме, че като в закона е казано, че този правилник се одобрява с решение, това влиза в правомощията на Народното събрание, защото самият одобряван акт е подзаконов нормативен акт. Може ли да има съмнение, че един правилник, както го нарича и законът, за организацията и дейността на омбудсмана, е подзаконов нормативен акт. Той, първо, се издава въз основа на закона. Той не може да има силата на закон. Точно затова аз смятам, че се намира в пряко противоречие с Конституцията, която казва какво може да приема Народното събрание.
Когато Конституцията казва, че Народното събрание приема закони, може да приема и решения, може да приема декларации, това са самостоятелни актове, а не с едно решение Народното събрание да одобрява акт на друга институция – за кой път вече ще се повторя или потретя, или не знам колко пъти ще го кажа, един подзаконов нормативен акт.
Затова правя процедурно предложение. Знам, че то води този правилник да не се приеме от този парламент. Давам си сметка. Да отложим сега обсъждането на този правилник и следващият парламент да прегледа самия текст на закона и да се внесе необходимата корекция, за да не се стига до такива, за мен абсолютно не само противоконституционни положения, но едно положение, което някак си злепоставя и самото Народното събрание да се занимава с един акт формално, в изпълнение на един закон, но в противоречие с всичките правомощия на Народното събрание като вид законодателен орган. Благодаря ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк: