Благодаря, господин председател.
Ще се опитам да бъда максимално кратък. Действително днес разглеждаме законопроекти за изменение и допълнение на един закон, който може би касае най-широк кръг от хора, да не кажа всички граждани на Република България. Самият факт, че този закон е променян, както вече беше споменато от говорилите преди мен колеги, над 30 пъти досега, може би ни подсказва и в този смисъл искам да се обърна към администрацията, че може би е време да се подготви качествено нов закон, който да отговаря на съвременните обществени отношения в този сектор.
С няколко думи искам да кажа своето мнение по различните законопроекти.
Първият законопроект, на който искам да се спра, е на колегата Спасов и колежката Ваня Цветкова, който законопроект по принцип на заседанието на Комисията по транспорт и съобщения аз не подкрепих, не че самата идея не ми харесва. Напротив, това е хубава идея, за която колегите може би заслужават съответни адмирации, но мисля, че все още в България тази идея по този начин е неприложима. И в този смисъл не искам да подкрепя законопроект и текстове в законопроект, които няма да са действащи и всъщност ще гласуваме закон и ще се окаже, че сме приели закон, който няма да бъде действащ. Парламентът като институция съвсем основателно ще бъде обвиняван за приемане на закони, които след това не се прилагат в практиката. Единствено заради това не подкрепих законопроекта, защото наистина смятам, че на практика той е неприложим.
Що се отнася до другите законопроекти, аз ги подкрепих на заседанието на комисията, ще ги подкрепя и на първо четене в пленарната зала. Разбира се, с уговорката, че между първо и второ четене трябва да се направят някои изменения. Имам основание да твърдя, че такива са възможни между първо и второ четене.
Не мога да се съглася с някои от колегите, които взеха отношение по един от законопроектите за затъмнените стъкла. Не мога да се съглася, защото по принцип този текст го има в действащия закон, той е вследствие на отношенията и самата реалност. Да, действително повечето от производителите в света днес вече произвеждат автомобилите със затъмнени и матирани задни стъкла. И не може ние в закон да забраняваме този вид стъкла, след като има такова производство и повечето производители на автомобили днес ги предлагат в този вид. Може би колегите се бъркат с това, че в настоящия законопроект се иска и се цели да се разшири обхватът на действие на този текст, защото в действащия закон се имат предвид само леките автомобили, а всъщност повечето производители на микробуси в момента предлагат такива пътни превозни средства, които са със затъмнени или матови стъкла на задните места.
Що се отнася до новите водачи, аз не бих казал „млади водачи”. Колеги, в това отношение може би трябва да помислим много добре, а в същото време и съответните администрации, защото статистиката показва, че много от тежките пътни транспортни произшествия са вследствие на непремерените действия на новите водачи. Аз съм свидетел на много тежки произшествия, в които загинаха много млади хора. Това са твърде тежки преживявания за техните семейства.
Аз съм “за” големи, сериозни ограничения за новите водачи. Не съм сигурен дали с тези промени, които се предлагат в момента, ще бъдат ограничени по някакъв начин последствията от действията на новите водачи, но знам, че в повечето страни в света има такива ограничения. Бих дал пример – Съединените щати, където, за разлика от нас, правото за управление на моторно превозно средство се придобива след 16-годишна възраст. Но между 16 и 18-годишна възраст всеки нов водач в тъмната част от денонощието задължително управлява автомобила с придружител.
Аз ще подкрепя повечето законопроекти, както ги подкрепих на заседанието на комисията, с апела към администрацията: може би е крайно време да се помисли за качествено нов закон в този сектор. Благодаря ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .