Господин председател, уважаеми колеги! Дебатът, който водим днес, е важен, защото ние би трябвало да говорим за всички системи, които днес се предлагат за гласуване в пленарната зала. Но ние като че ли не говорим за всички системи, а говорим само за една от тях, която е предложена на нашето внимание в резултат на едно измислено трето гласуване в Комисията по изборно законодателство. Това измислено трето гласуване е в противоречие с всички правила, по които заседават комисиите на Народното събрание и на Правилника на Народното събрание. Нямаше основателен аргумент за това прегласуване, което днес поставя на нашето внимание в пленарната зала само и единствено смесената система с 31 мажоритарно избрани кандидати.
Искам да ви кажа, че онзи ден, когато комисията гледа предложението, дори и без гласа на един наш колега, за което впоследствие стана спорът, това предложение не беше прието. За него гласуваха 6 „за” и 6 „против” и „въздържали се”. Така че аз предлагам, когато водим този дебат, да говорим за всички предложения, независимо дали са приети от комисията или не.
На второ място, искам да кажа още нещо по отношение на тази така наречена смесена система. Уважаеми колеги, това предложение беше направено в срока между първо и второ четене на гледане на Законопроекта за избиране на народни представители. Аз не смятам дори, че това предложение би следвало да се разглежда по същество, защото то е много различно от всичко, което беше внесено като законопроекти за гледане на първо четене за промени в изборното законодателство. Дори това, което предложиха колегите от Коалиция за България като 58 мажоритарно избирани кандидати, но с преливане на гласовете, е по-скоро пропорционална система за определяне на мандатите. И в нито едно предложение от всички политически сили не беше даден и знак за това, което се случи впоследствие между първо и второ четене.
Но можем да разгледаме тази система и от един друг ъгъл и той е доколко действително се слага мажоритарно начало при избирането на народни представители. Според нас от НДСВ такова начало не се слага по никакъв начин. Ако говорим за принципен мажоритарен избор, на първо място, би следвало още преди време да си поговорим за промяна на броя и големината на районите за гласуване, за да има равна тежест на гласовете, с които се избират различните мажоритарни кандидати.
На второ място, днес трябва да си поговорим и за начина на избиране на тези мажоритарно предложени кандидати. Защото, ако говорим за истински мажоритаризъм в системата, тогава би следвало да се стигне до балотаж и спечелилият най-много гласове след балотаж да бъде мажоритарно избраният кандидат. Защото аз не смятам, че ако една партия с нейния кандидат загуби с два гласа от друга партия с нейния предложен кандидат, то мажоритарният кандидат, избран точно с два гласа повече, е най-исканият кандидат в определения район. Така че, когато сме тръгнали да правим някаква промяна, или да я правим както трябва, или изобщо нищо да не предлагаме да правим. Защото ще стигнем до резултат нито риба, нито рак, уважаеми колеги.
И още един аргумент в полза на това, че на практика няма да имаме никакъв резултат от това направено предложение между първо и второ четене. Каква ще бъде тежестта на тези 31 мажоритарно избрани кандидати при формиране на полета на Народното събрание при вземането на различни решения? И най-гениалните да изберем, което съм си сигурна, че няма да се случи, тяхната воля и техните гласове няма да имат никаква тежест в работата на следващото Народно събрание. Така че или се правят 120 мажоритарно и 120 пропорционални, или действително не се прави.
Какво обаче на практика ще получим като резултат? На практика ще получим това, че в определени райони ще се договарят определени партии и ще си поделят справедливо между тях и мажоритарните кандидати, или пък така наречените местни бизнес партии ще си напазаруват свои кандидати и след това своя парламентарна група в следващото Народно събрание.
Имам още много какво да кажа, но завършвам с това – има други системи, които са много по-модерни, много по-справедливи, много по-стимулиращи хората да гласуват и това е пропорционална та система с преференциалните листи. Ние от НДСВ не се страхуваме от ясното състезание при ясни правила в рамките на предложените от нас листи.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също мо жете да направите , както и да ни дарите по или .