Госпожо председател, колеги! Ние чухме тук много хубави изявления за това какво е било преди време в цялата друга тематика на социалната политика, но нека да се върнем на доходите от политиките на държавното обществено осигуряване, които коментираме, най-вече в приходната част – какво се случва в нея, в този Проект за бюджет за 2013 г.?
В този бюджет на държавното обществено осигуряване се акцентира най-вече върху политики за разширяване на осигурителната база, без да се увеличава размерът на осигурителните вноски. Засилва се връзката между осигурителния принос и размера на получените пенсии и обезщетения на осигурените лица.
Има няколко заложени политики, за които аз отново ще спомена. Предвижда се през 2013 г. да се запази размерът на съотношението на осигурителните вноски за държавното обществено осигуряване. Размерът на осигурителната вноска за Фонд „Пенсии” се запазва на нивото на 2012 г. Само за работещите в специалните ведомства, които се пенсионират при условията на чл. 69 от Кодекса за социално осигуряване, се предвижда увеличение на осигурителната вноска за Фонд „Пенсии” с 20 процентни пункта. Увеличените приходи от осигурителни вноски за тази категория осигурени лица ще покрият изцяло разходите за пенсии на настоящите военни пенсионери, спазвайки принципите на разходопокривните пенсионни системи. Колеги, ефектът от тази мярка е 240 млн. лв. в приходната част на бюджета.
Държавното участие във финансирането на Фонд „Пенсии” се запазва, като държавата ще осигури трансфер в размер на 12 на сто от осигурителния доход за всяко осигурено във фонда лице. Не се предвижда промяна в съотношението между работодател и работник за останалите осигурителни рискове. Те си остават 60 на 40 на 100. Минималните осигурителни прагове по основните икономически дейности и групи професии нарастват средно с 3,3% за 2013 г. в сравнение с 2012 г.
За 2013 г. са договорени минимални осигурителни прагове на над 60 професии. За това увеличението спрямо 2012 г. е 4,5%. Колеги, ефектът от тази мярка в приходната част е 27 млн. лв.
Диференцираният минимален осигурителен доход за самоосигуряващи се лица също се запазва на нивата от
2012 г. Максималният месечен размер на осигурителния доход се увеличава от 2000 на 2200 лв. за 2013 г. С това имаме възможност да увеличим по-висок размер на максималната пенсия – от 700 на 770 лв. Ефектът в приходната част от тази мярка е около 44 млн. лв.
За 2013 г. отново предвиждаме нулева вноска за Фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите”, като тази вноска от предходните години беше изцяло за сметка на работодателя и ние отново оставяме средства в работодателя за инвестиции. Размерът на приходите от осигурителни вноски зависи от броя на осигурените лица и осигурителния им доход. Средногодишният брой на осигурените лица е функция на заетостта през 2013 г.
Колеги, ние очакваме стабилизация на трудовия пазар през 2013 г. и не както ни бяха изнесени други цифри, не знам откъде, но средногодишният брой на осигурените лица за
2013 г. се предвижда да бъде с 12 хиляди повече в сравнение с 2012 г. През 2013 г. се очаква слаб ръст на доходите от труд в сравнение с 2012 г., което оказва влияние и върху ръста за средния осигурителен доход. Планираният среден осигурителен доход е 637,80 лв., но въпреки всичко е с 3,2% повече от 2012 г.
Всички тези предложени мерки до момента постигат по голямо доверие в пенсионната система и по-трайни решения за финансовата стабилност въобще на пенсионната система като цяло.
Затова, колеги, смятам, че бюджетът на държавното обществено осигуряване за тази год ина трябва да се подкрепи в сегашния му вид, за да може да има доверие в цялата пенсионна реформа. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .