Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Вземам думата по предложението, което направихме по ал. 2 – за увеличение с 23 хил. 287,48 хил. лв. Давам си сметка за безрезултатността на всяко предложение за увеличение на разходната част от бюджета, след като в чл. 1 не бяха отразени нашите предложения. Толкова обаче се говори за образованието като приоритет, че е естествено да потърсим проекция на това намерение в държавния финансов план.
Без анализ цифрите в Бюджет 2014 г. изглежда, че го потвърждават. Така ли е обаче? Нееднократно и при първо четене, и сега от тази трибуна, колеги заявиха, че имаме съмнения, доказвайки го с езика на числата. Ние искаме да бъде приоритет, настояваме за това, настояваме да продължат успешните политики от предходните години. Това може да стане само, ако цифрите на бюджета са адекватни на намеренията на политиките, ако така са разчетени, че да осигурят дейности по тези политики.
Аз потърсих политиките в мотивите към Законопроекта за държавен бюджет за 2014 г. Нови такива не открих, но пък стана ясно, че има намерение да се продължат успешните практики от предходните 3-4 години.
Една от тях е подобряване качеството на образованието чрез въвеждането на електронното обучение, въвеждане на нови информационни и комуникационни технологии в училище, но за това е необходимо финансово обезпечение и още повече, необходим е чувствителен ръст. Все пак да приемем, че образованието е реален приоритет, или това все още е само намерение?
Не открих отговор на моя въпрос – какви са възможностите на този бюджет за осигуряване на средства за реализиране на програма за въвеждане на нови информационни и комуникационни технологии в училище, с което да бъдат преодолени разликите между нивото на ползване на съвременни технологии от учениците и тяхното приложение в образователния процес.
Ще припомня: през 2012 г. започна 4-годишен проект за продължаващо въвеждане и обновяване на ИКТ в училищата, стартира инициатива за оборудване с терминални работни места и бяха финансирани около 500 у чилища. Акцентът на програмата и за 2013 г. беше обновяването и подмяната на технологичната материална база. От общия бюджет за това – 6 млн. 500 хил., 5 млн. лв. бяха осигурени за 2013 г. и резултатите са налице – обнови се компютърната материална база с минимум 10 хил. нови компютърни работни места, базирани на терминални решения, постигна се съотношение ученици на компютризирано работно място 1:11, и естествено е при тези резултати тази програма да продължи.
Уважаеми колеги от управляващото мнозинство, ако Вие реално имате намерение да продължите успешните политики по националните програми, Вие бихте приели нашето предложение за увеличаване на бюджета по ал. 2 , чл. 16 – политики в областта на всеобхватното и качествено образование, и в частност увеличение на средствата за електронно обучение и „ИКТ в училище”.
Това предложение е в контекста на нашия въпрос: реален приоритет ли е образованието? Вслушвайки се в съвета на господин Горанов, няма да съотнасям бюджета на образованието към брутния вътрешен продукт, но ще кажа, че в европейските държави той не е по-нисък от 5,2%. Европейската комисия препоръча 6%, а в България той е 3,8.
За съжаление, в момента става дума за действителни потребности в образователната система, за нуждите на училищата, в които учат българските ученици, и за децата, които се подготвят за училище в детските градини в групи по 34 и повече деца, при това чакайки с години за място в тях.
Уважаеми колеги, наскоро икономисти изчислиха, че ако се преодолеят пропуските в постиженията на днешните ученици, това би добавило 1,1%-процентни пункта към годишния прираст на брутния вътрешен продукт в страната, а в дългосрочен план – 3,5 милиарда към националния продукт след 15 години. Нека да мислим в перспектива. Благодаря за вниманието.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .