Уважаеми господин председател, дами и господа народни представители! Искам да Ви обърна внимание върху някои характерни изменения, които се предлагат с настоящия Законопроект за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър. Според мен те подобряват дейността на Агенцията по геодезия, картография и кадастър, конкретизират и в детайли дефинират отговорностите на агенцията като институция, която се занимава с поддръжката на кадастралната карта и имотния регистър. Това от своя страна ще подобри качеството на услугите, които Агенцията по геодезия, картография и кадастър предоставя на физическите и юридическите лица.
Като потвърждение на това още в чл. 2, ал. 2 се появява нова т. 4, която позволява в кадастъра да бъдат вписани зони на ограничения върху поземлените имоти. С това изменение се цели допълване на кадастралните данни за недвижимите имоти и данни за сервитутите, правото на преминаване, охранителни зони и други ограни чения, които допринасят за по-пълно отразяване на собствеността. Постига се също така синхронизиране между Закона за кадастъра и имотния регистър със Закона за устройството на Черноморското крайбрежие, Закона за водите, Закона за горите и други.
Ще се даде възможност за отразяване в кадастралната карта и на санитарно-охранителните зони на водоизточниците, както и сервитутите на елементите на техническата инфраструктура.
Със закона се предвижда безвъзмезден обмен на данни с информационните системи на Единния класификатор на административно-териториалните и териториалните единици, БУЛСТАТ, ЕСГРАОН, като в чл. 7, ал. 2 вече се добавя Търговският регистър, Регистърът на държавната и общинската собственост, включително и Имотният регистър. С това се цели намаляване на разходите на ведомствата и общините за получаване на кадастрална информация и по-пълното събиране и акумулиране на същата.
В чл. 8 в нарочен текст се регламентира, че данните в кадастъра и имотния регистър са собственост на държавата. Така се препятства всяка възможност за тълкуване дали данните не са собственост на лицата, които са създали и изработили кадастралната карта или са нейни възложители.
Пояснява се също така, че Агенцията по геодезия, картография и кадастър получава кадастралните данни безвъзмездно от възложителите, тъй като тези данни служат за една от най-важните нейни дейности за създаване на кадастрална карта, поддържане на кадастралните регистри, тяхното актуално състояние.
С настоящото изменение на Закона за кадастъра и имотния регистър се вменяват допълнителни отговорности на агенцията, а именно да води регистър на специализираните карти и регистри и да съставя баланс на територията.
С това изменение се дава възможност на всяко лице, което иска да ползва данни от специализираните карти и регистри, да може да извърши справка на едно място, а именно в Агенцията по геодезия, картография и кадастър, за това дали има създадени специализирани карти, техният вид, кой орган ги е създал и къде се съхраняват.
Със закона – в чл. 27, се цели преодоляване на празното пространство в правото при определяне на адресите. Към моме нта няма нормативен акт, който да определя реда и условията при определяне на адрес на поземлени имоти, както и компетентният орган, който ги определя. Съществуват нормативни разпоредби, разбира се, относно административните адреси на лицата, но не и относно адресирането на поземлените имоти.
С настоящото изменение на Закона за кадастъра и имотния регистър се увеличава обемът на данните, които се съдържат в кадастралния регистър на недвижимите имоти, а именно – съоръжение на техническата инфраструктура, в което има самостоятелен обект.
Регламентира се също така на законово ниво създаване на кадастрална карта и регистри за линейните обекти, което ще позволи нормалното осъществяване на проектни и предпроектни проучвания за реализиране на обекти от инженерната инфраструктура.
Регламентира се също така и обменът на данни между данъчните подразделения на общините и Агенцията по геодезия и картографи, Министерството на регионалното развитие и агенцията, с което се постига по-пълен и по-точен кадастрален регистър по отношение на собствеността върху обектите на кадастъра.
Още нещо, характерно в настоящото изменение, което се наблюдава в чл. 37, е, когато се установява дублиране в правото на собственост, съответно на друго вещно право, на повече от едно лице за един и същи имот. В кадастралния регистър на недвижимите имоти се записват данните за всички лица и документи.
Агенцията по геодезия, картография и кадастър, като орган създава и поддържа кадастрална карта и кадастрален регистър на недвижимите имоти.
Няма и не следва да има правомощия по определяне на носители на вещни права, още повече в случаите, в които са налице претенции за права на собственост върху един имот от повече от едно лице, с конкуриращи се документи.
Преценката за правотата на една от страните се полага в компетенциите на съда.
Накрая искам да завърша с това, че наистина този закон синхронизира усилията на браншовите организации, Комисията по инвестиционно проектиране и е ползотворен за нейната работа. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следн ия линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .