Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми дами и господа министри! Публичният дебат за здравната система е необходим особено днес, когато всички осъзнаваме връзката между здравна система, здраве и икономически ръст на държавата. В последните години в този дебат в Европа се доминира загриженост за възможностите на системата да се издържа пред нарастващата ценова преса. Икономическата криза допълнително усили тази загриженост.
За да се намери изход от тази ситуация, всички европейски страни търсят подходяща здравна реформа, която да осигури по-добро здраве и направи разходите за здравеопазване пропорционални на растежа на икономиката. Дали ние сме намерили правилния път за такава реформа, това е въпросът на вота на недоверие на днешния дебат. Ние внимателно проучихме мотивите на вносителите за гласуване на вота на недоверие на Министерския съвет. Доверието не се нуждае от доказателства, но според нас обратното е с още по-голяма сила. Недоверието задължително трябва да се подкрепи с доказателства.
На първо място, според нас мотивите са прекалено общи и това ги прави трудно доказуеми. Още в самото начало се говори за хаос в сферата, ограничаване на гражданите за достъп до здравеопазване. Ние също сме притеснени от този проблем. Да, много сериозно звучи, но не следват доказателства в момента. Говори се за дискриминация на болни по отношение на здравните вноски във връзка с разделянето на пакета „медицински услуги” на основен и допълнителен. Но по тази логика може да се търси дискриминация и в сегашните различия на здравните вноски на осигурените.
Ние сме подкрепили вносителите на вота в частта за разделянето на основен и допълнителен пакет. Говори се, че листата на чакащите ще породи корупционни практики, но това също е предположение. Всички са обезпокоени – и пациентите, и съсловието. Но това ще го видим след 1 април 2016 г.
Според нас са преувеличени и опасенията, че въвеждането на Здравната карта ще доведе до съкращения на легла, отделен ия и болници. Здравната карта се очаква да бъде инструмент за стратегическо планиране на здравните мениджъри, ще даде предсказуемост на системата и може да бъде подходящ регулатор за ограничение на безконтролното разкриване на лечебни заведения и съответно нарастване тежестта на Здравната каса.
Разбира се, много е важно точно как ще бъде използван този инструмент в бъдеще. В момента се провежда обсъждане на Националната здравна карта. В Комисията по здравеопазването министър Москов ни увери, че райони, в които има проблеми, ще бъдат разгледани веднага от Националната комисия и ще има решение. Тоест тук отново имаме предположения.
На второ място, както е известно на всички, в последната година бяха променени основни здравни закони – Законът за здравното осигуряване, Законът за лечебните заведения, и в близките месеци се очаква да влязат в сила и важни наредби по тяхното прилагане. Това ще даде реален старт на реформите в здравеопазването и ще могат да се отчетат първите резултати.
Ние преценяваме, че в тази връзка времето на този вот е избрано неподходящо, защото е много трудно да се произнесем за тези резултати само на базата на хипотези и предположения. Да, наистина закъсняват подзаконовите нормативни документи.
На трето място, считаме, че извън мотивите остават важни проблеми на нашата здравна политика, за които си струва да се говори. Съгласно определението на Световната здравна организация здравната система може да се дефинира като комплекса от дейности, чиято първична цел е да промотират, възстановяват и поддържат здравето. Лесно може да се види, че възнагражденията в определени клиники и специалности е доста по-ниско и с огромна разлика в отделните специалности и клиники.
Проблемите са много. Ние многократно сме ги поставяли в Здравната комисия. Тук само искам да отбележа, че в дебата за ваксините се пропусна проблемът за препоръчителните имунизации. В това отношение тук ние сме на опашката в Европейския съюз, особено по отношение на грипната имунизация.
Застой има в борбата с тютюнопушенето, а ние сме на първо място в Европа по сърдечно-съдови заболявания.
Проектът за данък за обществ ено здраве е една неубедителна импровизация, но за сметка на това регулацията на изкуствените трансмазнини остава открит въпрос. Цялостната ни здравна промоция е незаслужено забравена и не е на европейско ниво.
Искам да отбележа, че без съответни реформи в общественото здраве ние няма да имаме истинска здравна политика. Тук има огромен потенциал за превенция и съответно по-добро здраве, по-малко болни и снижаване на финансовото бреме на здравната система. Очакваме Министерството на здравеопазването да предприеме необходимите действия за усилване на общественото здраве в здравната си политика.
Общинското здравеопазване е подложено на изпитания, а то е неразделна част от системата на здравеопазване. Липсват адекватно финансиране, модерна апаратура и има нарастващ дефицит на медицински кадри. Ние имаме предложение за законови промени, позволяващи финансиране на общинските болници от общинския бюджет, и се надяваме, колеги, на Вашата подкрепа.
Проблемът, както казах, с ниските лекарски заплати, особено на младите хора, което ги демотивира и напускат стра ната, е също голям проблем. Той не само ги демотивира, но и по дефиниция засилва корупцията. Многократно министър Москов обеща активни действия в това направление, но засега това остава само добро пожелание.
Лекарствената политика също изисква реформи. Ние продължаваме да плащаме твърде високи цени на лекарствените продукти, но не виждаме стратегическа линия на Министерството за противодействие.
Искам едновременно с това да подчертая, че всички тези проблеми са с дълга история и ние не очакваме да се решат в този момент, но те трябва да станат приоритет на Министерството на здравеопазването.
Накрая, но не на последно място по важност, ние трябва да гледаме напред. Партия „Български демократичен център” винаги е поставяла стабилността в парламента и в правителството на първо място. Защото реформите изискват стабилност и предвидимост. Защото предсрочни избори означава загуба на социално време, риск за стабилността и допълнителен удар върху нашата икономика.
Поради всички тези изброени причини и въпреки нашите огромни резерви и критики къ м здравната политика на Министерството на здравеопазването, ние ще се въздържим към този вот. Очакваме Министерството на здравеопазването да събере решителност и активира дейността си в условията на повече експертност и прозрачност да продължи необходимите реформи. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .