Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, преди няколко години, когато беше приет сега действащият Закона за развитие на академичния състав, според мен, беше направено нещо като революция, тъй като той прекъсна една практика, свързана с администриране на този процес. Този Закон беше приет много положително от колегите от академичната общност и такива закони реално съществуват в редица европейски държави, които са много напред в образованието и науката. Така че по отношение на законодателството смея да твърдя, че се доближаваме до тях. Разбира се, в течение на годините възникнаха някои проблеми. Според мен, от единични случаи бяха направени неправилни изводи и се счита, че сега действащият Закон не е добър, но в края на краищата нашата академична общност все още няма необходимата традиция да ползва един такъв закон, който дава относителна свобода за разкриване на процедурите.
В резултат на възникналите проблеми, разбира се, бяха внесени, както чухме, няколко законопроекта, които са насочени към премахване на тези проблеми. Приветствам внасянето на тези законопроекти, тъй като изчистването на процедурите, изчистването на работата на комисиите ще допринесе за по-голяма сигурност в академичния състав.
Какво търси или какво трябва да намери в един закон един колега, един човек, който иска да придобие научна степен или университетско звание?
Първото нещо, това са изискванията, на които трябва да отговаря – какво се иска от него. Ако го намери, Законът е добър.
Второто нещо, това е технологията, по която това може да бъде постигнато. В сега действащия Закон технологията е ясно очертана: Научният съвет предлага процедура, тя тръгва, избира се жури – казвам го съвсем накратко, журито свършва своята работа и предлага на Научния съвет да бъде избран или неизбран съответният кандидат. Технологията е опростена и в резултат на това опростяване, според мен, могат да бъдат допуснати по-малко грешки.
Предложените з аконопроекти общо взето се обединяват в премахване на някои недостатъци по отношение на формиране на журито, на неговия състав и на хората, които трябва да бъдат в него. Така бих ги обединил като проекти. Явно там са проблемите в сега действащия Закон.
Не искам да ги коментирам. Предполагам, че повече дебати ще има в Комисията по образованието, и се надявам, че тези неща ще бъдат изяснени и Комисията ще излезе с единно мнение.
Затова приветствам тези предложения и Ви призовавам да приемем на първо четене предложените законопроекти, тъй като, още един път казвам, те ще дадат необходимата сигурност и на академичния състав в своето развитие. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .