Уважаеми господин Председател, колеги.
„ДОКЛАД
на Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
На свое редовно заседание проведено на 23 юни 2016 г., разгледа и обсъди Предложение на Инициативен комитет за произвеждане на национален референдум, № ПГ-539-01-11 от 3 февруари 2016 г. На заседанието на Комисията присъстваха: господин Веселин Марешки – председател на Инициативния комитет и господин Стефан Августинов.
Мотивите към предложението за произвеждане на национален референдум, което съдържа пет въпроса, бяха представени от господин Веселин Марешки. В изложението си по въпрос № 1 от предложението за произвеждане на национален референдум, свързан с въвеждането на регулация на пазара на горива, бе изразено становище, че по-ниските цени на пазара на горива на дребно биха довели до понижаване на цените на почти всички останали стоки и услуги. Доколкото гор ивата са стоки от първа необходимост и без реална пазарна алтернатива, е целесъобразно да се въведе регулация на пазара, която да ограничи търговските практики.
Вносителите на предложението считат, че е справедливо да бъдат въведени ограничения на максималната надценка, при която търговците могат да продават горивата на дребно.
По отношение на поставения втори въпрос във връзка с предлаганото предложение да се премахне ограничението едно лице да може да открие не повече от 4 аптеки на територията на страната, вносителите считат, че чрез въвеждането на ограниченията се нарушава принципът на свободна инициатива, уреден в чл. 19 от Конституцията на Република България, както и се нарушава свободната конкуренция на пазара на лекарствените продукти.
Относно въпрос № 3 за пълно отпадане на годишната държавна субсидия за финансиране на политическите партии и коалиции. При представянето на въпроса представителите на Инициативния комитет изразиха становище, че тази разпоредба от Закона създава неоправдано предимство за партиите и коалициите, получили определен брой гласове на последните парламентарни избори, пред новосформираните политически субекти.
Във връзка с поставения за национално допитване въпрос № 4 в подписката относно намаляване на броя на народните представители от 240 на 120, вносителите на предложението смятат, че поради твърде големия брой народни представители на практика се губи връзката между тях и избирателите. Значителна част от българските граждани не могат да посочат народните представители, избрани от техния район. Тe смятат, че намаляването им наполовина ще осигури възможност в състава на Народното събрание да участват единствено експерти, притежаващи необходимата компетентност, чието мнение и глас ще има реална тежест при приемането на законите.
По отношение на въпрос № 5 – да отпадне имунитетът на народните представители, вносителите изразиха мнение, че в съвременното демократично общество рискът определен народен представител да бъде репресиран заради своите политически възгледи и убеждения е твърде малък. Поради отпадането на този риск не съществува основание за привилегията, която имунитет ът дава на народните представители, а именно да не могат да бъдат задържани и срещу тях да не може да се възбужда наказателно преследване, освен за престъпления от общ характер, и то с разрешение на Народното събрание, а когато то не заседава – на председателя на Народното събрание.
От представения протокол на Министерство на регионалното развитие и благоустройството, Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване“ от 18 март 2016 за резултатите от извършената проверка на подписката на Национална гражданска инициатива от Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване“ в Министерството на регионалното развитие и благоустройството се установяват 404 485 броя проверени записи, като от тях 310 078 броя са на гражданите с коректно вписани данни, 94 407 броя са некоректните записи. При проверката е извършена съпоставка на данните за лицата от подписката (имена, ЕГН, постоянен адрес) с данните им, съдържащи се в регистъра на населението – Национална база данни „Население“. Проверено е дали лицата в подписката отговарят на законовите изисквания за участие в същата, да имат избирателни права: да са български граждани, навършили 18 години, да не са поставени под запрещение и да не изтърпяват наказание лишаване от свобода (по данни, предоставени от главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ в Министерство на правосъдието), както и да фигурират само веднъж в подписката.
С писмо на Председателя на Народното събрание госпожа Цецка Цачева уведомява Инициативния комитет да отстранят нередностите в подписката по отношение на броя на гражданите с избирателни права.
Инициативният комитет с писмо от 3 май 2016 г. изпълнява дадените указания, и в срок отстранява нередностите в подписката.
От представения протокол от Министерство на регионалното развитие и благоустройството, Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване от 2 юни 2016 за резултатите от извършената проверка на подписката на Национална гражданска инициатива от Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване“ в Министерството на регионалното развитие и благоустройството се установяват 125 292 броя проверени записи, като от тях 87 278 броя са на граждани с коректно вписани данни, и 38 014 броя са некоректните записи. При проверката е извършена съпоставка на данните за лицата от подписката (имена, ЕГН, постоянен адрес) с данните им, съдържащи се в регистъра на населението – Национална база данни „Население“. Проверено е дали лицата в подписката, отговарят на законовите изисквания за участие в същата, да имат избирателни права: да са български граждани, навършили 18 години, да не са поставени под запрещение и да не изтърпяват наказание лишаване от свобода (по данни, предоставени от главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ в Министерство на правосъдието), както и да фигурират само веднъж в подписката.
В полученото писмено становище от Министерство на икономиката по отношение на въпрос № 1, относно въвеждането на регулация на пазара на горива, така че да се гарантират по-ниски цени в бензиностанциите, е изразено мнение, че от формулировката на въпроса не става ясно каква регулация ще бъде предложено да се въведе на пазара на горива, така че да се гарантират по-ниски цени в бензиностанциите – регулация, пряко свързана с процесите на формиране и определяне на крайните продажни цени или някакъв друг вид регулация. В момента съществуват три различни вида регулация на пазара на горива в България, а именно: контрол на качеството на течните горива, метрологичен контрол, регулиране на пазарната среда и гарантиране спазването на правилата на конкуренция. Направеният извод е, че към момента търговията с течни горива подлежи на всички възможни видове регулация и контрол. Въвеждането на регулация, по силата на която държавни органи и институции да имат правото и/или задължително да следят и/или регулират процеса на ценообразуване във фирмите и предприятията и търговия на стоки и услуги (в това число и течни горива) на територията на Република България би било в противоречие с правилата на конкуренция и с принципите на пазарната икономика.
В полученото становище от Министерство на здравеопазването по отношение на въпрос № 2 във връзка с премахване на ограничението едно лице да може да открие не повече от 4 аптеки на територията на страната, е отбелязано, че въпросът съдържа недоказано, декларативно и подвеждащо твърдение за участниците в референдума, а именно, че „пазарът ще стане по-конкурентен и ще се намалят цените на лекарствените продукти“. Подобна формулировка не е въпрос, а съдържа необосновано твърдение, което не може да бъде подложено на допитване в този вид, тъй като участниците имат възможност не да изразят суверенна воля, а да потвърдят тезата на Инициативния комитет, внесъл въпросите за референдума. В резултат на това Министерство на здравеопазването вижда необходимост да се преформулира внесения за референдум въпросът или евентуално – същият да бъде отхвърлен като недопустим.
В обсъждането на предложението за произвеждане на национален референдум взеха участие народните представители: Бойка Маринска и Снежана Дукова. В изказванията си народните представители изразиха становище, че поставените въпроси не са добре мотивирани, не са добре построени като яснота и като изискуема позиция, на което би могло да се отговори по най- адекватен и правилен начин. Госпожа Маринска обърна внимание на факта, че не достигат 2644 подписа, изискуеми съгласно чл.10, ал. 2 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, за да може Народното събрание да приеме решение за произвеждане на национален референдум.
Въз основа на представените мотиви и след последвалото гласуване, Комисията по взаимодействие с неправителствените организации и жалбите на гражданите без „за“ и „против“ и 7 гласа „въздържали се“ предлага на Народното събрание да не приеме Предложението на Инициативен комитет за произвеждане на национален референдум, № ПГ 539-01-11 от 3 февруари 2016 г.“
Можете да споделите това изказване с приятел ите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .