Благодаря Ви, господин Председател.
„ДОКЛАД
относно Предложение за произвеждане на национален референдум, № ПГ-539-01-11, внесено от Инициативен комитет на 3 февруари 2016 г., заедно с: протокол от 18 март 2016 г. за проверка на подписката на граждани, които го подкрепят, извършена от Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване“ към Министерство на регионалното развитие и благоустройството, постъпил в Народното събрание на 24 март 2016 г. с писмо с вх. № ПГ-539-01-11 от министъра на регионалното развитие и благоустройството; писмо с изх. № ПГ-539-01-11 от 28 март 2016 г. на председателя на Народното събрание;
молба с вх. № ПГ-539-01-11 от 3 май 2016 г. на Инициативния комитет; протокол от 2 юни 2016 г. за проверка на допълнително внесени подписи на граждани, които подкрепят предложението, извършена от Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване“ към Министерство на регионалното развитие и благоустройството, постъпил в Народното събрание на 6 юни 2016 г. с писмо с вх. № ПГ-539-01-11 от министъра на регионалното развитие и благоустройството
На свое редовно заседание, проведено на 30 юни 2016 г., Комисията по здравеопазването разгледа и обсъди Предложение за произвеждане на национален референдум, № ПГ-539-01-11, внесено от Инициативен комитет на 3 февруари 2016 г.
На заседанието присъстваха д-р Бойко Пенков – заместник-министър на здравеопазването, представители на неправителствени организации, съсловните организации в сферата на здравеопазването и на пациентските организации.
От предложените пет въпроса, от компетенциите на Комисията е въпрос № 2 относно премахване на ограничението едно лице да може да открива не повече от 4 аптеки на територията на страната, поради което представените становища и проведената дискусията бяха свързани изцяло с този въпрос.
От представения протокол от 18 март 2016 г. за резултатите от извършената проверка на подписката на Инициативен комитет с председател Веселин Марешки, от Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване“ в Министерството на регионалното развитие и благоустройството се установяват 404 485 броя проверени записи, като от тях 310 078 броя са на гражданите с коректно вписани данни, а 94 407 броя са некоректните записи. При проверката е извършена съпоставка на данните за лицата от подписката (имена, ЕГН, постоянен адрес) с данните им, съдържащи се в регистъра на населението – Национална база данни „Население“. Проверено е дали лицата в подписката отговарят на законовите изисквания за участие в същата, да имат избирателни права: да са български граждани, навършили 18 години, да не са поставени под запрещение и да не изтърпяват наказание лишаване от свобода (по данни, предоставени от Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ в Министерство на правосъдието), както и да фигурират само веднъж в подписката.
Въз основа на резултатите от горепосочената проверка с писмо на Председателя на Народното събрание Инициативният комитет се уведомява, че в едномесечен срок следва да бъдат отстранени нередовностите в подписката по отношение на броя на гражданите с избирателни права.
Инициативният комитет отстранява нередовностите в указания срок с писмо от 3 май 2016 г.
От представения протокол от 2 юни 2016 г. за резултатите от извършената проверка на подписката на Инициативен комитет с председател Веселин Марешки, от Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване“ в Министерството на регионалното развитие и благоустройството се установяват 125 292 броя проверени записи, като от тях 87 278 броя са на гражданите с коректно вписани данни, а 38 014 броя са некоректните записи.
Предложението за произвеждане на национален референдум и мотивите към него бяха представени от господин Пламен Христов, член на Инициативния комитет. Той информира народните представители, че разпоредбата на чл. 222 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина противоречи на принципа на свободна стопанска инициатива, уреден в чл. 19 от Конституцията на Република България. Съгласно мотивите, законодателството в сферата на здравеопазването следва да установява еднакви правни условия за стопанска дейност, което означава равнопоставеност на всички икономически субекти. Ограничаването на това право с цел защита на общественото здраве и интересите на потребителите е необосновано, тъй като не се постига предотвратяване на нелоялна конкуренция и злоупотреба с монополно положение.
Господин Христов уточни, че чрез въведеното ограничение в закона, с което едно лице може да открива не повече от 4 аптеки на територията на страната, се нарушава свободната конкуренция на пазара с лекарствени продукти, което от своя страна води до по-високи цени за крайните потребители. Той посочи, че тъй като здравеопазването безспорно е сфера от национално значение и засяга интересите на всички български граждани, те следва да се произнесат по въпроса дали въведено ограничение трябва да отпадне.
Становището на Министерството на здравеопазването беше представено от д-р Бойко Пенков, който посочи, че разпоредбата на чл. 222 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина попада в тясната отраслова компетентност на определен сегмент от здравната система, а именно търговията на дребно с лекарствени продукти, поради което е дискусионен въпросът до каква степен тази законова уредба е от национално значение. Той допълни, че законово допустимият брой аптеки, които един търговец може да открие, е свързан единствено с търговската дейност на този стопански субект, но не и с другите отношения в областта на лекарствените продукти, засягащи пациентите, медицинските специалисти, публичните финанси за лекарствени продукти и другите участници на фармацевтичния пазар.
Според Министерството на здравеопазването въпросът съдържа недоказано, декларативно и подвеждащо твърдение за участниците в референдума, а именно, че „пазарът ще стане по-конкурентен и ще се намалят цените на лекарствените продукти“. Доктор Пенков поясни, че подобна формулировка не представлява въпрос, а съдържа необосновано твърдение, което не би могло да бъде подложено на допитване в този вид, тъй като гражданите имат възможност не да изразят суверенната си воля, а да потвърдят тезата на Инициативния комитет, вносител на въпросите за референдум. Във връзка с гореизложеното, министърът на здравеопазването изразява становище, че предложеният за референдум въпрос № 2 следва да бъде преформулиран или да бъде отхвърлен като недопустим.
Председателят на Българския фармацевтичен съюз проф. Илко Гетов отправи конкретни въпроси, свързани с методите и местоположенията на събиране на подписите от Инициативния комитет. Той посочи, че в процеса не са спазени изискванията на чл. 12, ал. 2, т. 2 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, тъй като не са предварително съгласувани по надлежния ред местата, където ще се събират подписите. По данни на съсловната организация, дейността по политическа и обществена агитация по събиране на подписи за произвеждане на национален референдум се е осъществявала в помещения на здравни заведения – аптеки, което не се включва в дейностите, които те могат да извършват съгласно чл. 219, ал. 1 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина.
В заключение, проф. Гетов призова народните представители за стартиране на законодателна инициатива за промяна на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, с която да се забрани събирането на подписи в лечебни и здравни заведения, както и да се въведе ограничение по отношение на лицата, собственици на лечебни и здравни заведения да не могат да председателстват инициативни комитети за произвеждане на национални и местни референдуми.
В хода на дискусията, председателят на Комисията по здравеопазването изтъкна, че не е спазено законовото изискване за наличие на 400 000 подписа на български граждани с избирателни права за произвеждане на национален референдум. Съгласно предоставените от Министерството на регионалното развитие и благоустройството протоколи, броят на гражданите с коректно вписани данни е 397 356, което е с 2644 по-малко от законоустановения брой.
Доктор Дариткова поясни, че действащата разпоредба на чл. 222 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина е в съответствие с конституционните норми, тъй като снабдяването с лекарствени продукти не е обект на свободна стопанска инициатива. Въведената регулация е в съответствие с националната здравна политика по отношение гарантирането на достъпна и качествена фармацевтична помощ за всички български граждани. Тя посочи, че предложеният за референдум въпрос № 2 е подвеждащ и съдържа необосновано твърдение, произтичащо не от конкретни данни и факти, а от личното мнение на определена група хора.
Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при следните резултати: „за“ – няма, „против“ – 6, „въздържали се“ – 5, Комисията по здравеопазването предлага на Народното събрание да не приеме Предложението за произвеждане на национален референдум, № ПГ-539-01-11, внесено от Инициативен комитет на 3 февруари 2016 г.“
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .