„ДОКЛАД
първо гласуване
относно Законопроект за насърчаване на доброволчеството,
№ 51-454-01-9, внесен от Атанас Зафиров и група народни представители на 13 ноември 2024 г., Законопроект за насърчаване на доброволчеството, № 51-454-01-16, внесен от Николай Денков и група народни представители на 5 декември 2024 г., и Законопроект за доброволчеството, № 51-554-01-19, внесен от Деница Сачева и група народни представители на 24 януари 2025 г.
На свое редовно заседание, проведено на 25 февруари 2025 г., Комисията по въпросите на младежта и спорта обсъди Законопроект за насърчаване на доброволчеството, № 51-454-01-9, внесен от Атанас Зафиров и група народни представители на 13 ноември 2024 г., Законопроект за насърчаване на доброволчеството № 51-454-01-16, внесен от Николай Денков и група народни представители на 5 декември 2024 г., и Законопроект за доброволчеството, № 51-554-01-19, внесен от Деница Сачева и група народни представители на 24 януари 2025 г.
На заседанието присъстваха: Петър Младенов – заместник- министър на младежта и спорта, Михаела Мечкунова – заместник-министър на правосъдието, Филип Попов – заместник-министър на вътрешните работи, Румяна Петкова – заместник-министър на труда и социалната политика, Наталия Митева – заместник-министър на образованието и науката, Христина Гетова – директор на дирекция „Правна“ към Министерство на здравеопазването, Венцислав Караджов – председател на Комисията за защита на личните данни, правни експерти от министерствата, както и представители на неправителствени организации, които бяха поканени от председателя на Комисията по въпросите на младежта и спорта, за да представят своите становища по трите законопроекта.
По т. 1 Законопроект за насърчаване на доброволчеството, № 51-454-01-9, внесен от Атанас Зафиров и група народни представители, беше представен от председателя на Комисията Габриел Вълков. Той посочи, че със Законопроекта се урежда статута на доброволците и в чл. 5, ал. 1 са посочени лицата, които организират доброволческа дейност. Председателят на Комисията обясни, че се предвижда създаването на Национален регистър на лицата, организиращи доброволческа дейност, който се поддържа на електронната страница на Министерството на труда и социалната политика, като вписванията следва да се извършват въз основа на Наредба за водене и поддържане на Националния регистър на доброволците и на списъка на лицата, организиращи доброволческа дейност. Профилът в регистъра трябва да има функцията на електронна доброволческа книжка.
Предвижда се задължение на държавата да подпомага и насърчава доброволческите дейности чрез данъчни, финансови, икономически и други облекчения, които следва да бъдат уредени в специални закони. Предвижда се възможност за издаването на сертификат за придобитите квалификации, с които доброволецът може да удостоверява извършената дейност и преминалите обучения. С приемането на Закона за насърчаване на доброволчеството се очаква да бъде изградена цялостна уредба в българското законодателство, отговаряща на съвременните стандарти.
Втория законопроект за насърчаване на доброволчеството, № 51-454-01-16, внесен от Николай Денков и група народни представители, беше представен от народния представител Кристина Петкова. Неговата цел е създаването на благоприятна среда за насърчаване развитието на доброволческите дейности според актуалните национални нужди и в съответствие с правилата, стандартите и най-добрите практики в Европейския съюз и отделните държави членки.
В Глава втора от Законопроекта е предложен набор от насърчителни мерки, които да гарантират целенасочено и аргументирано провеждане на държавната политика в областта на доброволчеството. Законопроектът предвижда насочването на финансова подкрепа към създаването на подходящи условия и инфраструктура за организиране на доброволчески дейности.
Третият законопроект за доброволчеството, № 51-554-01-19, внесен от Деница Сачева и група народни представители, бе представен от народния представител Красимир Терзиев. Той обясни пред народните представители от Комисията и гостите на заседанието, че със Законопроекта са регламентирани основните принципи на доброволческата дейност. Регламентирани са видовете доброволчество, като се дава дефиниция за краткосрочно, дългосрочно и корпоративно доброволчество. Определен е редът за водене на регистър на доброволците от доброволческите организации, както и се предвижда Министерството на правосъдието на своята електронна страница да поддържа публичен списък на лицата, организиращи доброволческа дейност.
Предвидено е издаването на идентификационна карта, чрез която доброволците да се легитимират по време на извършване на дейността. Предлаганият законопроект цели ясно да се определи и стимулира доброволческата дейност.
Представителите на министерствата се изказаха в подкрепа на законопроектите, като имаха предложения за прецизиране на някои текстове в този смисъл, че законът ще бъде в тежест на образователните институции и ще възникнат разходи за тях във връзка с обучението на доброволците, се изказа заместник-министърът на образованието и науката. Заместник-министърът на труда и социалната политика от своя страна смята, че Министерството на труда и социалната политика не е компетентно за водене на Националния регистър на доброволците и че заплащането на здравните осигуровки на доброволците противоречи на Кодекса за социално осигуряване. Министерство на вътрешните работи предложи редакционни предложения по законопроектите като отбеляза, че не трябва да се разширяват основанията за придобиване на продължително пребиваване в България поради извършване на доброволческа дейност. Петър Младенов – заместник-министър на младежта и спорта, също изказа своята подкрепа по отношение на законопроектите, като имаше конкретни предложения за редакционни поправки и отбеляза, че е против минималната възраст от 16 години за извършване на дългосрочно доброволчество. Експертите от Министерство на здравеопазването заявиха, че текстът за заплащане на здравните осигуровки на доброволците трябва да се прецизира, защото съдържа неточности, а също така да се конкретизира и корпоративното доброволчество.
В хода на публичното обсъждане присъстващите неправителствени организации представиха своите становища. Всички подкрепиха законодателната инициатива, но имаха и конкретни забележки. По-голяма част от тях поискаха отпадане на текстовете относно водене на регистри за доброволците заради административната тежест, която създават. Освен това поискаха изрично да се посочи в Законопроекта какви доброволчески дейности могат да се извършват от държавата и местното самоуправление. Обърнаха внимание, че има нужда от стратегия за развитието на гражданското общество и национална стратегия за младежта, като Министерският съвет чрез Съвета за развитие на гражданското общество да провежда политиката, а финансовите мерки за насърчаване на доброволчеството да бъдат част от Закона за държавния бюджет. Застъпиха се за по-голяма конкретика за финансовите стимули и за конкретни финансови механизми, с които държавата може да подпомага доброволчеството. Изказаха се мнения против това организатори на доброволческа дейност да бъдат политически партии. Имаше и мнения, че дългосрочните доброволци трябва да получават здравни осигуровки от държавата, а не от организаторите на доброволческа дейност. Категорични бяха, че трябва да има финансови облекчения за доброволческата дейност при бедствия и аварии, както и ясни текстове, които указват, че правата и задълженията на доброволците, които участват в доброволни формирования за предотвратяване или овладяване на бедствия, пожари и извънредни ситуации и отстраняване на последиците от тях, се уреждат от Закона за защита при бедствия. Обединиха се около мнението, че държавата трябва да застрахова доброволците и в случай на възникнала нужда от здравна помощ, държавата да плаща разходите на доброволеца. Предлагат да се изгради обща платформа, чрез която всички организации да информират за инициативите на доброволците и провежданите акции. Неправителствените организации считат, че всяка доброволческа организация трябва сама да води свой регистър, като това бъде финансирано от държавата. Предлагат да има писмен договор с доброволците при дългосрочно доброволчество, както и в закона да се конкретизират препоръки за оценка на доброволческата дейност и ясни насоки за доброволците по отношение предоставянето на отчет за извършената дейност. Всички те бяха категорични, че всяка административна тежест, която се създава, води до намаляване на доброволците.
В обсъждането участие взеха народните представители Красен Кралев, Кристина Петкова, Петя Димитрова, Метин Качан и Габриел Вълков – председател на Комисията, които заявиха своята подкрепа за трите законопроекта, като заявиха, че имат готовност за внасяне на предложения между първо и второ гласуване на законопроектите с цел прецизиране на спорните текстове и взимайки предвид предложенията, изложени в становищата на министерствата и неправителствените организации, както и тези, направени по време на заседанието. Отношение взе и народният представител Коста Стоянов. Той също подкрепи законодателната инициатива и потвърди необходимостта от специален закон за доброволчеството, но бе категоричен, че предвид огромния брой забележки и предложения за прецизиране на текстовете от страна на държавните институции и на неправителствените организации, би следвало Министерският съвет да създаде работна група, в която всички те да бъдат подробно обсъдени, текстовете прецизирани и изработен един общ законопроект за доброволчеството, който да отговаря на всички нужди на доброволчеството.
В резултат на проведеното обсъждане, Комисията по въпросите на младежта и спорта:
- с 9 гласа „за“, от които 3 гласа – от ПГ на ГЕРБ-СДС; 3 гласа – от ПГ на ПП-ДБ; 1 глас – от ПГ на „БСП – Обединена левица“; 1 глас – от ПГ на „ДПС – Ново начало“; и 1 глас – от ПГ на „Има Такъв Народ“, 2 гласа „против“ – от ПГ на ВЪЗРАЖДАНЕ, 1 глас „въздържал се“ – от ПГ на ПП МЕЧ, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за насърчаване на доброволчеството, № 51-454-01-9, внесен от Атанас Зафиров и група народни представители;
- с 9 гласа „за“, от които 3 гласа – от ПГ на ГЕРБ-СДС; 3 гласа – от ПГ на ПП-ДБ; 1 глас – от ПГ на „БСП – Обединена левица“; 1 глас – от ПГ на „ДПС – Ново начало“; и 1 глас – от ПГ на „Има такъв Народ“; 2 гласа „против“ – от ПГ на ВЪЗРАЖДАНЕ; и 1 глас „въздържал се“ – от ПГ на ПП МЕЧ, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за насърчаване на доброволчеството, № 51-454-01-16, внесен от Николай Денков и група народни представители;
- с 9 гласа „за“, от които 3 гласа – от ПГ на ГЕРБ-СДС; 3 гласа – от ПГ на ПП-ДБ; 1 глас – от ПГ на „БСП – Обединена левица“; 1 глас – от ПГ на „ДПС – Ново начало“; и 1 глас – от ПГ на ИТН, 3 гласа „против“ – 2 гласа – от ПГ на ВЪЗРАЖДАНЕ и 1 глас – от ПГ на ПП МЕЧ, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за доброволчеството, № 51-554-01-19, внесен от Деница Сачева и група народни представители.“
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физич ески лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .