Благодаря Ви, уважаема госпожо Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Заместник-министър! Аз няма да се спирам на това, което казаха колегите – очевидно е, че това е тема, която заслужава изключително внимание, още повече че става въпрос за извънредно законодателство. Този законопроект по известни причини – една част от тях са обективни, не е минал през обществено обсъждане. И в този смисъл една голяма част от предложенията, които са направени, са достатъчно спорни.
Аз обаче искам да се спра на § 11, и по-точно на чл. 55б. Защо искам да се спра на този член? Защото там е казано, че в периода на двойното обозначаване на цените стоките, продуктите и услугите, които са включени в така наречената голяма потребителска кошница, трябва на седмична база, а не както иска господин Мартин Димитров – на дневна база, да обявяват крайните продажни цени. Към тази голяма потребителска кошница влизат над 850 продукта и услуги, между тях и лекарствените продукти.
Вижте, уважаеми колеги и уважаеми господин Заместник- министър, лекарствените продукти и изобщо лекарствата в България, които са част от позитивния лекарствен списък, които са реимбурсирани от Националната здравноосигурителна каса, лекарствените продукти, които се изписват с рецепта, са подложени на изключителна регулация. Регулацията там е желязна – има Закон за лекарствените продукти в хуманната медицина, има и една наредба, която се казва Наредба за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти. Тоест тази наредба, тази регулация изобщо не позволява извън рамките на това законодателство да се повишават цените.
И сега, вижте, тук има един огромен проблем. Има една група лекарствени продукти, които се казват лекарствени позиции, които са извън тези списъци, за които говорих, така наречените ОТС. Това са лекарствени продукти, които се изписват без рецепта – спирт, лигнин и така нататък медицински изделия, и каквото друго са сетите. И сега проблемът какъв е? Проблемът е, че Вие изисквате от аптеките – в България има около пет хиляди аптеки, допускаме, че една голяма част от тях отговарят на условието за 10 милиона оборот през предходната година. Защо казвам това? Защото един собственик има право на четири аптеки, което означава, че една аптека трябва да прави оборот около 250 хиляди на година… (Шум и реплики от ПП-ДБ: „Оборотът трябва да е 2,5 милиона!“)
Слушайте малко сега. Слушайте, господин Димитров, а ако искате, си записвайте. Оттам нататък една аптека трябва да има на ден оборот около 7 хиляди, за да отговаря на това условие от 10 милиона. Аз съм убеден, че има много аптеки, вероятно не са всичките, но една голяма част от тях, особено в големите градове, отговарят на това условие.
И сега, тези аптеки какво трябва да правят съгласно чл. 55б? Трябва да регистрират крайните продажни цени. Само че Законът за лекарствените продукти в хуманната медицина казва нещо друго – тези аптеки въобще не са длъжни да имат интернет страница. Въобще не са длъжни да имат такова нещо! Къде ще ги регистрират? И вижте, в следващия параграф има глоба – за първо нарушение между 10 и 100 хиляди лева. Няма да се спирам на този огромен марж, защото този огромен марж е предпоставка за корупционен натиск бе, господин Заместник-министър! Кой ще прецени по какви критерии и дали ще бъдат 10 хиляди, или ще бъдат 100 хиляди? Ето това е един от големите проблеми.
При второ нарушение вижте какво казва този текст: 20 хиляди до 200 хиляди. Ами тези хора не са задължени по Основния закон да имат интернет страница! Тук отварям една скоба – има едно изключение. За около малко над 100 аптеки в България, които са регистрирани в Изпълнителната агенция по лекарствата, за да могат да продават онлайн лекарствени продукти, те са задължени не само да имат интернет страница, а на тази страница да обявяват и цени. Значи много големи усилия трябва да се приложат, за да може този текст да бъде прецизно изпипан на второ четене.
Колеги, този текст е минал – надявам се, че е минал не на подпис, а на съгласувателна процедура съгласно Устройствения правилник на Министерския съвет – през всички министерства, Министерството на здравеопазването не вижда ли този проблем? Ние ще глобим аптеки със 100 хил. лв., при второ нарушение – с 200 хил. лв., при положение че материалният закон – Законът за лекарствените продукти в хуманната медицина, не ги задължава да имат интернет страница.
Ето това са възраженията ми по отношение на тези маржове. Вижте ги тези маржове – 200 хиляди, 100 хиляди, 5 хиляди, 50 хиляди. По какви критерии ще се прецени? Не е ли това възможност за корупционен натиск от управляващите органи, още повече че те вече имат огромни правомощия по този закон? Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .