Няма проблем.
Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги! Голяма част от аргументите, които и аз съм си записал, бяха споменати вече. Аз искам да обърна внимание на няколко аспекта от този законопроект, който е абсолютно скандален от всяка една гледна точка, не само от гледна точка на бизнеса, не само от гледна точка на безпроблемното въвеждане на еврото в България. Към потребителите абсолютно във всяко едно направление този закон ще причини щети. Той няма да помогне в абсолютно нищо и аз ще кажа защо.
Първо срокът, в който конкретният законопроект е внесен за разглеждане – бързо, накрак, с една извънредна комисия вчера, без възможност за каквато и да е реакция от бизнеса, без възможност за обществено обсъждане, при положение че Законът за въвеждане на еврото в България в текущия му вид бе приет след повече от година и половина обсъждания, за да сме сигурни, че в крайна сметка мерките и механизмите, които ще бъдат заложени вътре, са адекватни и няма да имаме сътресения в процедурата по въвеждане на еврото.
Обаче в момента това, което виждаме, е, че се измества функцията, или основната цел на този закон. Вместо фокусът да е към безпроблемното въвеждане на еврото, към една адекватна информационна кампания, която също беше опорочена, за да може както бизнесът, така и потребителите да са максимално подготвени, забележете, колеги – две седмици преди да започнат да се изпълняват конкретните мерки, предвидени в Закона, се предлагат съществени промени, които по никакъв начин не кореспондират с първоначалната идея на законодателя, а именно: вместо процедури за безпроблемно въвеждане на еврото, Законът в момента цели да обърка тотално бизнеса, вменявайки му непосилни искания, включително изграждане на цяла система от държавни институции за репресия над бизнеса, объркване на потребителите, със сигурност, защото, освен че се вменяват функции към Комисията за защита на потребителите, която Комисия няма капацитет да извърши всичко това – и аз го знам от първо лице като министър на икономиката в кабинета Денков. Знам също така, че дори и към момента има различни механизми, по които ние бихме могли да предотвратим спекулата. Има различни законопроекти в обращение в момента, които целят да се борят със спекулата по един или друг начин. И въпросът е защо, дори и в този закон, в момента се включват разпоредби, които на прима виста целят да се борят със спекулата, но реалната цел, реалната цел на тези промени е да объркат тотално бизнеса и да се саботира по възможно най-безпардонния начин въвеждането на еврото, и то две седмици преди да започне активната работа по изпълнение на приетите вече мерки.
Сега, аз ще коментирам няколко конкретни текста тук в предложените от Министерския съвет промени. Колегите се спряха на § 3, ал. 4. В крайна сметка законодателят е преценил, и то наистина е обективно, в първия месец на двойно обращение – това е един месец, да нямаме необоснована флуктуация в цените – тогава, когато става въпрос за превалутирането, разбира се. Но тук основният проблем е, че този период се разширява вече на 18 месеца. И основното притеснение е, че всяка една разлика в цената, която може да я има обективно, дори и да бъде понижаване, при последващо увеличение на цената – обективно, пак тук въпросът е какво разбираме под обективни икономически фактори, никой не може да го обясни до момента това нещо, надявам се между първо и второ четене това да бъде изяснено, при появата на такива фактори цената да варира. Ограничаваме изцяло икономическите оператори, бизнесите – малки и средни, по-големите, да имат възможност дори да понижат цените за потребителите тогава, когато пазарът го налага това нещо.
Големият проблем обаче, колеги, идва в § 10 – новите чл. 55а и 55б, които се създават. Вменяват се функции на КЗП, които надминават далеч ролята на Комисията, а именно Комисията, както и НАП, и Комисията за защита на потребителите да могат да осъществяват контрол в обектите на икономическите оператори – вътре, сега, днес, във всеки един обект те да могат да изискват каквато информация преценят, без да спазват абсолютно никакви изисквания за търговска тайна, без да могат бизнесите да предпазят своето ноу-хау, своята информация, същината на своята търговска дейност. И това създава един прецедент, който според мен има две основни цели. Първата цел е да може да разделим бизнесите на наши и ваши, или едни, които няма да бъдат репресирани – те ще си правят каквото си искат, няма да бъдат проверявани, другите обаче, които ще бъдат проверявани, да могат да си отворят абсолютно книгите – с всички доставчици, с всички цени, с всички техни контрагенти, до последната стотинка, за да е ясно как един такъв бизнес по най-лесния начин би могъл да бъде завладян. Тук няма цел, с която ние да постигнем по-добри условия за българските потребители и по-добри цени, а органи, които да извършват репресия към работещите бизнеси. Това е недопустимо и между първо и второ четене се надяваме тези разпоредби да отпаднат.
Тук се говори – вече в чл. 55б, за голямата потребителска кошница, това далеч надминава храните. Включително се говори тук за лекарства, за услуги и ние вменяваме това само две седмици преди реално икономическите оператори да започнат да изпълняват своите ангажименти. Това обърква тотално бизнеса и ще саботира въвеждането на еврото в България. И българските граждани трябва да знаят днес, че ако има сътресение на пазара, това няма да е от еврото, а ще е от този неграмотно написан законопроект.
Междувременно трябва да знаете, че всички тези опити за контрол, репресивен контрол над бизнеса, с цел да се контролират цени, няма да сработи. Ние това го видяхме.
Ние показахме един пилотен проект 2023 – 2024 г. как всъщност може да сработи. Ние в Министерството на икономиката тогава имахме кампания, в която в продължение на шест месеца цените се публикуваха на ежедневна база. Това не е никакъв проблем за големите оператори. На ежедневна база се публикуваха цените – не след една седмица, потребителите да видят какво им е необходимо, всеки ден да се види какви са цените и откъде е най-изгодно те да си купят конкретния продукт. Видяхме обаче, че конкуренцията е това, което всъщност ще даде най-добрите условия за потребителите, а не репресията от един или друг държавен орган.
Този законопроект има огромни проблеми и се надяваме между първо и второ четене голяма част от новите разпоредби, които се предлагат, да отпаднат, за да може да имаме едно безпроблемно въвеждане на еврото, а от друга страна, да имаме работещи механизми, които да предотвратят спекулата, КЗК да си върши работата, НАП да си върши работата, а не в момента да се опитваме през КЗП да вменяваме функции, които не са по същество нужни, за да контролират пазара и бизнеса. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .