„СТАНОВИЩЕ
на Комисията по европейските въпроси относно Законопроект за енергийната ефективност, № 802-01-63, внесен от Министерския съвет на 1 август 2008 г.
На заседанието, проведено на 11 септември 2008 г., Комисията по европейските въпроси разгледа Законопроект за енергийната ефективност, внесен от Министерския съвет.
Повишаването на енергийната ефективност във всички сфери на икономиката и на бита е един от основните приоритети в дейността на Европейския съюз. Това е така поради няколко причини.
На първо място – по-високата енергийна ефективност означава и по-висока конкурентоспособност на европейските стоки и услуги в условията на засилващата се глобална конкуренция.
Освен това повишаването на енергийната ефективност означава намаляване на голямата и при това растяща зависимост на Европейския съюз от външни енергийни източници.
Къ м тези два фактора се добавя и един особено актуален – икономията на енергия означава и по-малки емисии на парникови газове, които водят до опасни климатични промени.
За повишаване на енергийната ефективност в Европейския съюз са приети редица нормативни актове. Основните са: Директива 2002/91 относно изискванията за енергийните характеристики на сградите и Директива 2006/32 относно ефективността при крайното потребление на енергия и осъществяване на енергийни услуги, с която се отменя предишната Директива 93/76.
В хода на хармонизацията на нашето законодателство с правото на Европейския съюз през 2004 г. е бил приет вече Закон за енергийната ефективност. Необходимостта обаче хармонизацията да продължи с въвеждането и на разпоредбите на Директива 2006/32 налага сега да приемем нов Закон за енергийната ефективност.
Предлаганият законопроект изпълнява като цяло задачата за хармонизиране на българското законодателство с правните норми, съдържащи се в Директива 2002/91 и Директива 2006/32 и следва да бъде подкрепен.
Към законопроекта могат да се направят и някои препоръки и забележки, които да се вземат предвид при по-нататъшното му обсъждане:
Първо, в чл. 4, ал. 2, т. 8, 10 и 11 вместо термина „правото на Европейските общности” би могло да се използва „правото на Европейския съюз”.
Второ, в чл. 6, ал. 5 се препоръчва да отпадне т. 3. Длъжностните лица на Агенцията по енергийна ефективност съставят актове, с които се установяват административните нарушения по предлагания закон, а изпълнителният директор на агенцията издава наказателните постановления. При тези засилени контролни функции агенцията не би трябвало да получава дарения от физически и юридически лица, които могат да повлияят на обективността при приемането на решенията.
Трето, в чл. 55, т.1 в началото би могло да се запише думата „изгодно”. От сегашния вариант не личи по какъв начин Фонд „Енергийна ефективност” ще стимулира заинтересованите лица да изпълняват проекти за енергийна ефективност. При добавката на думата „изгодно” се предполага, че възмездното финансиране чрез фонда ще бъде при условия по-благоприятни от пазарните и в него ще има елемент на с тимулиране, както предвижда европейската директива.
Четвърто, в § 1 на Допълнителните разпоредби да се обясни понятието „ЕСКО услуги”.
На базата на гореизложеното Комисията по европейските въпроси предлага с 13 гласа „за” на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за енергийната ефективност, № 802-01-63, внесен от Министерския съвет на 1 август 2008 г.”
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .